GPS-spår

Vi använder Garmin ZUMO 550. Med den kan man spara loggar som på någon meter när visar var vi varit. Man laddar ner en liten fil, packar upp den och öppnar den i Google Earth. Blir helt suveränt bra.

Har du ännu inte upptäckt Google Earth så är detta ett bra tillfälle. Google Earth är gratis och kan laddas ner här.


Delsträckor

Hela resan från Sverige i .gdb-format
OBS. Filen är ca 1,3 Mb och kan bara läsas in i ett program som läser .gdb-format typ Garmin MapSource.


Planering och navigering
Vi använder GPS trots avsaknaden av bra kartor. Gamla hederliga papperskartor använder vi som backup och som underlag vid planeringen. Vårt sätt att gå till väga har visat sig fungera långt över förväntan. Vi har nästan aldrig några problem att hitta och det känns alltid skönt att veta på ett ungefär var man är och hur långt det är kvar.


Övergripande arbetssätt
  • Då vi vill bränna mil väljer vi bara huvudvägar och hoppas att de skall vara bra. Väljer vi andra vägar så får man räkna med att det tar tid
  • Först gör vi en grov planering med all tillgänglig kunskap, underlag och känsla. Då blandar vi in även in sådant som är av särskilt intresse och ser om det är förenligt med den grova planeringen i övrigt
  • Som underlag använder vi Lonely Planet ”Africa 30 th anniversary edition” för att fånga upp sevärdheter utmed vägen
  • Som underlag använder vi Michelin papperskartor för att få en uppfattning om vägsträckor och vägstandard
  • När vägvalet i grovt är gjord använder vi Garmin MapSource som verktyg att göra rutter och att kommunicera med våra GPS enheter
  • Vi använder nu Garmin WorldMap i kombination med Smellybkers WorldMap
  • Med hjälp av Garmin WorldMap så kan man inte göra automatiska rutter (utom att göra Waypoints, max 255 st)
  • Med hjälp av Smellybkers WordMap kan man göra automatiska rutter. Problemet är att det finns brister så man får ibland göra om rutterna. Dessutom är Smellybkers kartor riktigt dåliga i städer. Genom att blanda Garmin Worldmap och Smellybkers WorldMap får man en riktigt bra kombination
  • De stora vägarna väljs ut via Garmin WordMap, sedan skiftar man över till Smellybkers WorldMap för att göra automatiska rutter. Arbetet är ganska tidsödande men väl värd mödan. Då inte Smellybkers Worldmap stämmer så går vi över till Garmin WorldMap och gör waypoints. Detta gäller framförallt i städer. I början var vi inte så noga med städer men vi märkte ganska snart att informationen vi fick via Garmin WorldMap var ovärderlig.
  • Då vi verkligen vill kontrolla vägarnas standard exporterar vi rutten till Google Earth för att där stämma av om vägarna verkar vara bra. I många fall går det att zooma ner så att det går att avgöra om vägen är belagd eller ej.
  • När sedan rutterna är klara i Garmin MapSource förs de över till GPS enheterna

GPS:en fungerar även utan kartor och rutter så varför lägga upp rutter?
Man får en tydlig vägledning då man kommer t ex i en korsning och det saknas all form av vägvisning. Att försöka memorera papperskartan och sedan komma ihåg och översätta mot verkligheten är ett betydligt sämre alternativ. Samtidigt som vi lägger sista handen på rutterna gör vi också övergripande planering typ dagsetapper och övernattningsalternativ i stort.


Reflektion
Vi har självklart svårt att hitta ibland men det går förvånansvärt bra trots att det i praktiken inte finns vettiga kartor i våra GPS:er. Det som finns är rutter som stämmer i stort och då man kör är det riktigt skönt att veta om man åtminstone kör åt rätt håll. Vårt sätt att navigera är väldigt mycket bättre än det enda återstående alternativet – med papperskartor. Då får man ingen som helst vägledning. När man sitter och kör i helt okända miljöer så är varje form av vägledning bra och även i de mest komplicerade trafiksituationer fungerar det att slänga en blick på GPS:en utan att äventyra säkerheten.