Just nu


2010

Tisdag 7 december
Igår kl 16.23 kom motorcyklarna till Landveter. Idag kl 08.08 registrerades leveransen och kl 15 hämtade vi dem. Vilket flyt...

Torsdag 2 december
Landade på Landvetter vid 12-tiden. Brrrr.... 40 graders skillnad. Motorcyklarna hämtar vi antagligen på måndag, de åker lastbil från Zurich till Landvetter.

Onsdag 1 december
Allt klart och motorcyklarna är redan i Zurich, igår vid 16-tiden var allt fullständigt oklart hur det skulle gå. Vi har också fått våra flygbiljetter och vi landar på Landvetter kl 11 imorgon fm.

Tisdag 30 november
Efter två mycket intensiva dagar var trälådorna, alla förhandlingar och formaliteterna klara. Här görs affärer på ett litet annat sätt än vad vi är vana vid och dessutom gäller "Africatime" men det blev rätt ok till slut ändå. Våra egna flygbiljetter är ordnade till 90%, det skall verifieras plats mellan Brussel och Göteborg.

Söndag 28 november
Tillbaka i staden Douala. Imorgon är det meningen att vi skall packa in motorcyklarna i två trälådor och få dem transporterade till Göteborg. Går det bra börjar vi på allvar leta efter lämpliga flygbiljetter för oss själva.

Torsdag 25 november
Vi är i staden Limbe. 

Onsdag 24 november
Igår kl 22 kom vi ner fran berget. Benen är ordentligt stumma. När de fungerar lite bättre så åker vi till staden Limbe som ligger några mil mot kusten.

Torsdag 18 november
Vi kom till staden Buea utan regn. Planen är att imorgon börja gå mot Mt Cameroons topp. Höjdskillnaden mellan Buea och toppen är 3200 meter och det tar minimum 3 dagar. Troligen tar vi på oss minst en dag extra för att vi skall vänja oss vid höjderna och så misstänker vi att flåset har påverkats av att vi suttit på motorcyklarna de senaste månaderna. Det lär ta 7 timmar första dagen... sen är man nog mör...

Onsdag 17 november
Igår var himmelrikets portar vidöppna. Det var ingen ide att åka, idag ser det bättre ut. Mot Buea...

Måndag 15 november
Imorgon kör vi till Buea, en liten stad på Mt Cameroon sluttning. En bra bas för eventuella utflykter på Västafrikas högsta berg (4100 m ö h).

Tisdag 9 november
Har kommit till Douala.

Måndag 8 november
Vi har lämnat huvudstaden Yaounde och är i staden Edéa som ligger ca 18 mil väster om Youande. Vi har bestämt oss för att åka till Douala för att undersöka om det är realistiskt att frakta hem motorcyklarna med båt därifrån.

Det är bara att konstatera att vi fått ont om tid. Om allt fungerar perfekt så kommer vi att nå Kapstaden innan jul men det ser ut som att kopplingen på en av motorcyklarna håller på att vika sig. Om vi lyckas reparera kopplingen med reservdelar som vi skickar efter från Sverige går det åtminstone åt 10-14 dagar. Detta innebär att vi helt enkelt inte hinner till Kapstaden inom den tidsram vi satt upp.

Onsdag 3 november
Vi har kommit till Kameruns huvudstad, Yaounde. Här skall vi ordna visum till åtminstone Gabon och Kongo Brazzaville. I bästa fall så får vi även ordnat med visum till Kongo Kinshasa.

Fredag 29 oktober
Imorgon åker vi de sista 2-3 milen i Nigeria för att sedan ta oss in i Kamerun. Vi får hoppas att vägarna är framkomliga trots att det är regnperiod just nu. Om vi åker över gänsen måste vi ta oss igenom, det går inte att åka tillbaka till Nigeria i det läget.

Måndag 25 oktober
Vi kom till Nigeria på lördag kväll. Vi har tagit det lugnt i en stad som heter Abeokua (norr om Lagos). I morgon är det meningen att vi skall köra vidare österut. Vi kommer att köra på och om det går bra så tar det 3-4 dagar att komma genom Nigeria.

Tisdag 19 oktober
Övernattar vid Volta River, ca 5 mil från gränsen till Togo. Imorgon kör vi över gränsen.

Måndag 18 oktober
Vi kommer precis tillbaka från Angolas ambassad i Accra och vi fick beskedet att vi inte var kvalificerade för visum, surt :( Imorgon kör vi vidare mot Togo.

Fredag 15 oktober
Visumet till Benin blev klart igår, allt frid och fröjd. Att få visum till Angola är inte lätt. Vi tog en chans och åkte till Angolas ambassad i Accra (stängt för visumansökan) och då fick vi bra vibbar av en av vakterna som förklarade att det ibland kommer sådana som oss. Han visste inte vilka regler som gällde men han trodde de fått transitvisum för att kunna köra genom landet.

Detta lilla halmstrå gör att vi stannar kvar i Accra och tar oss till ambassaden på måndag då den är öppen. Får vi inte napp så åker vi vidare på tisdag, får vi napp så drar vi upp reven och ser om linan håller. Fungerar inte detta så vet vi i dagsläget inte hur vi skall ta genom området, alternativet att åka 300 mil genom DRC på dåliga vägar känns visserligen tilltalande men det är kopplat till en del andra "svårigheter".

Onsdag 13 oktober
Vi är klara med visum till Togo och Nigeria. Har vi tur så blir visumet till Benin klart imorgon.

Lördag 9 oktober
Igår eftermiddag kom vi tll Accra. Vi kommer att vila oss under helgen och på måndag sätter vi igång med visumansökningar till Benin, Togo och Nigeria. Som snabbast tar det 3-4 dagar men det kan också ta lång tid. Det lär vara gott om beväpnade vägrån (särskit i Nigeria) så vi kommer att planera lite extra hur vi skall gå till väga för att ta oss igenom.

Torsdag 7 oktober
Efter frukosten ger vi oss ut på vägarna igen och kör söderut. Det blir antagligen en övernattning innan vi har kommit fram till huvudstaden i Ghana, Accra.

Tisdag 5 oktober
Idag kom vi till staden Sunyani som ligger Ghana. Allt har gått planernligt utom möjligen att tillgången på internet har varit bristfällig den senaste tiden.

Onsdag 29 september
Det gick lätt att få visum på Ghanas ambassad och imorgon kör vi söderut. Vår förhoppning är att gränsövergången går rimligt snabbt och att vi når staden Bolgatanga i norra Ghana. Troligtvis kör vi sedan vidare nästa dag till Tamale för övernattning och dag 3 är vi förhoppningsvis framme i Mole nationalpark.

Tisdag 28 september
Igår eftermiddag kom vi fram. Att ta sig till en adress i en afrikanskt miljonstad är avancerat, särskilt då de gräver upp halva stan samtidigt. Vi fick till slut anlita en moppe som visade oss vägen. Idag åker vi till Ghanas ambassad med taxi :)

Söndag 26 september
Vi är nu i Burkina Faso, i en stad (Bobo-Dioulasso) som ligger drygt 10 mil öster om gränsen. Tanken är att vi i morgon bitti satsar på att nå huvudstaden Ouagadougou.

Fredag 24 september
Det gick bra att få visum till Burkina Faso. Ghana har långhelg så ambassaden i Bamako öppar först på måndag. Vi kör mot Burkina Faso tidigt imorgon bitti. Visum till Ghana ordnar vi i Ouagadougou.

Tisdag 21 september
Vi har kommit till Bamako, Mali. Resan från Dakar, Senegal har gått som tåget. Nu skall vi vila upp oss och skaffa visum till Burkina Faso och Ghana.

Fredag 17 september
Allt klart för avfärd och när det ljusnar kör vi ut ur stan. Vi startar extra tidigt för att slippa den värsta trafiken. Det är ca 4-5 mil innan vi kan vara säkra på att inte hamna i ett trafikkaos.

Onsdag 15 september
Vi är klara med servicen på motorcyklarna och Rolf har ett nytt batteri. Visumet till Kamerom är fixat. Imorgon skall vi ordna med motorcykelförsäkringen (typ trafikförsäkring) och så skall vi packa om så att vi kan få med reservdäcken. För att delvis kompensera tidsavbrottet i Dakar så kör vi direkt mot Mali istället för att köra via Gambia som planerad. Vi kommer kanske iväg fredag morgon (om vädret är ok då).


Tisdag 14 september
Rolf kom tillbaka igår kväll med ett paket som vägde 34 kg. Nu skall vi göra service på motorcyklarna och så så skall vi försöka få visum till Kameron. Av någon outgrundlig anledning så har Rolfs mc-batteri blivit totalt förstört så vi får börja leta efter ett nytt här i Dakar.

Måndag 23 augusti
Karl-Axel är kvar i Dakar och förblir så tills Rolf kommer tillbaka 13 september. Rolf fick i all hast åka till Sverige för att ta hand om några spörsmål på jobbet.

Fredag 20 augusti
Vi har kommit till Dakar och hittat en plats för motorcyklarna och oss själva.

Onsdag 18 augusti
Klockan är över midnatt och allt är klart för avfärd i morgon bitti.

Tisdag 17 augusti
är vi kvar i Nouakchott. Vi har fått tag i en kedja som suttit på en mototcykel som kört dakarrallyt. Det verkar som att det inte blivit några andra allvarliga skador så vi kommer att kunna fortsätta. Det kommer att bli en ordentlig provkörning innan vi kör ut i öknen söderut mot gränsen till Senegal.

Lördag 14 augusti
är vi i Nauakchott. Imorgon så skall vi fösöka hitta en ny kedja tll Kalles motorcykel. Vi får hoppas att det inte finns några andra stora skador och att motor och växellåda är ok.

Fredag 13 augusti
Vi åker söderut imorgon mot huvudsatden Nouakchott. Hela sträckan är drygt 50 ökenmil. Förhoppningsvis hittar vi bensin utmed vägen. Om vi hittar någonstans att övernatta försöker i dela upp sträckan i två kördagar. 

Torsdag 12 augusti
är vi i Mauretanien 5 mil söder om gränsen i en stad som heter Nouadhibu. Uttröttade efter en varm och lång dag vid gränsen. Vi kommer att stanna minst en dag. 

Tisdag 10 augusti
är vi i Västsahara 10 mil norr om gränsen till Mauretanien. Vi kör söderut om någon dag.

Lördag 7 augusti
förbereder vi oss som bäst att åka tillbaka till Dakhla. Tidigt på morgonen söndagen 8 augusti åker vi.

Motorcyklarna finns ca 10 mil norr om Mauretaniens gräns. Vi har kört 750 mil av planerade 2000 mil.

Vi fick strul med visum vid gränsen, hur vi än bar oss åt så fick vi inte komma in i landet. Några månader tidigare så utfärdade man visum vid gränsen. Orsaken till regeländringen var att det politiska läget blivit ansträngt.

Det närmaste stället som vi kunde få visum var i Rabat. Att köra 2 x 200 mil i "onödan" kändes mentalt tungt så vi undersökte möjligheten att flyga. Detta slutade med att det sammantaget var vettigast att flyga till Sverige över sommaren för att där ordna visum (och en del annat).