lördag 14 november 2009

Hur kommer man på en sån ide´...

att köra motorcykel från Sverige till Sydafrika?

Det finns inget enkelt svar. Troligtvis så var det just bara en idé. Tokiga idér finns det gott om men varför försvann den inte som alla andra tokiga ideér. För 10 år sedan så uttryckte jag mig så här i ett mail hem från en resa.

Det känns som att jag öppnat mina ögon och börjat se saker som jag aldrig trodde fanns. För mig är det en stor förmån att komma till andra kulturer och inse med egna ögon hur annorlunda vi i Sverige lever, hur mycket vi jobbar och hur lite tid vi lägger på varann, att känna lukter, att känna människors värme och fascineras av andra kulturer. När jag ser saker som jag inte förstår tänker jag "Det är inte fel, det är inte rätt, det är bara annorlunda". Med denna inställning upptäcker jag en helt ny värld.

Afrika... en kontinent som är väldigt stor och som är glest befolkat. Hur många gånger har jag inte tänkt att det skulle vara perfekt att resa runt med ett eget fordon. Förutom att resa så älskar jag att köra motorcykel - fordonsvalet var enkelt.

Inga kommentarer: