onsdag 3 november 2010

Trafikregler och vägar i Nigeria

Inte vill man ligga i närheten då repen går av
Det verkar bara finnas en regel – överlev. ”Jag förstår inte hur de tänker” var Rolfs standardkommentar då vi stannade och andades ut. Såg du dåren som hamnade på fel sida på motorvägen? och han fortsätter – de e ju inte klokt.

Snart märker vi att detta är normalt, man kör var man vill, åt vilket håll man vill och hur fort man vill. Efter ett tag har vi skolat in oss, vi kör gladeligen :) på fel sida, kör om hur som helst. Man måste dock köra med 100 % uppmärksamhet hela tiden och det gäller att inte ändra riktning för snabbt. Överlever man så har man vunnit. Trafikregler verkar vara en rekommendation, ingen bryr sig. Polisen har inte några som helst betänkligheter… Då det är vägarbete är det heller ingen som bryr sig, kommer man fram så kör man och kommer man inte fram så försöker man ändå.

Motorvägarna är något helt unikt. De verkar betraktas som två parallella vanliga vägar. Känner man för att köra mot trafiken i tron att man kommer fortare fram så gör man det.

En av få ställen där det var viss ordning
Lastbilarna är också ett kapitel för sig, de är normalt så överlastade att var och varannan bil är skeva i ramen, axeltrycket blir säkert enormt . Att man lyckas lasta så mycket är otroligt, måste vara riktigt svårt. Solen är obarmhärtig het och asfalten blir självklart mjuk. Ett högt axeltryck utgör självklart en stor belastning på vägen, så hög att den inte håller. Resultatet av detta innebär att medelhastigheten inte ligger på mycket högre än 0-30 km/tim.

Lastbilarna är otroliga på många sätt. De kör gärna i vänsterfilen och de kör där det är bäst att köra. Behöver man köra om en lastbil så gör man det på vänster eller höger sida beroende på omständigheterna. Då får man hoppas att det inte finns några hålor i vägen som lastbilen avser att undvika.

En vanlig situation på motorvägen
Många lastbilar har uppenbarligen skruvat upp dieselpumpen. Ligger man bakom en lastbil med last och det är uppförsbacke får man räkna med att det inte går att se mer än några meter. I detta läge är det ingen idé att hålla andan, det gäller att överleva och det kan komma fordon från det mest omöjliga ställen. Sikten är också klart nedsatt av allt vägdamm som flyger runt. Har man överlevt hela dagen i den här miljön och är då dessutom motorcykeln hel så har man vunnit högsta vinsten.

Inga kommentarer: