Det är ca 10 mil till staden Saint Louis och vi bestämmer oss för att ta oss dit. Det innebär att vi kommer att har ganska många mil kvar till Dakar men det verkade ändå vettigast, vi var ju ganska trötta vid det här laget och inte minst så behövde hjärnan bearbeta alla intryck vid gränsen.


Vi var ganska hungriga och vi avtalade med våra guider att på kvällen så har vi Baroque på stranden. Det blev ganska många fiskar som hamnar på grillen. Hela tillställningen var ganska trevlig fram till det skulle betalas. Vi hade avtalat ett pris men nu menade man på att det var per person. Stämningen hårdnar och när de inser att de inte får dubbelt betalt så vill de åtminstone ha pengar till taxi in till stan. Från en annars trevlig kväll får vi en bitter smak.
Det är varmt, mycket varmt och den sköna brisen utanför hyddan märker vi inte något. Vi ligger under myggnät och det känns varmt, för varmt. Det blir inte många minuter sömn den natten, vi ligger mest och tjostar och tänker på hur utsatta vi egentligen är här ute på stranden. När det äntligen ljusnar känns bra så att vi kan komma iväg. Det kliar och vi har antagligen fått både värmeutslag och bett av sandloppor, sängarna var nog inte helt fria från det ena och det andra.

Det blir inte lättare ju längre vi kommer var en reflektion då vi började vår färd mot Dakar. Vi får fokusera på vår närmaste uppgift – att ordna med Carnet de Passage. Det rullar på rätt bra men när vi närmar oss Dakar så börjar trafikkaoset och det var tur att vi verkligen kom iväg så tidigt på morgonen. Det tar ett bra tag att komma in till centrum och vi får helt enkelt ställa motorcyklarna för att först ta oss till rätt adress.
Det är varmt och lite jäktigt, svetten rinner och skjortan är fullständigt genomvåt. Rolf ser till motorcyklarna och Karl-Axel tar upp jakten på rätt adress. Väl framme så är det STÄNGT men kontoret skulle öppna igen om en halvtimma. Kändes skönt att veta att man var på rätt ställe och att kontoret skulle öppna igen. Det kan kanske fungera trots allt – det har aldrig varit närmare.
Efter att passerat första tjänstemannen så kommer jag in till en dam som inte ser ut att förstå något. Troligtvis var det bossens sekreterare. Oddsen minskar ju längre tiden går men till slut så kommer jag in till bossen. Jag förklarar vad mitt ärende är och han tar lite nonchalant fram en stämpel och stämplar våra 24 timmars transittillstånd. På frågan om han inte skall fylla i Carnet de Passage så säger han att det inte behövs, det räcker med den stämpel som han gett oss. Frågar hur länge vi kan stanna i landet och han svarar att stämpeln normalt gäller i 6 månader.
Med många tankar lämnar jag tjänstemannen och tar mig tillbaka till Rolf. Vi får anta att vi kommer ut ur landet utan allt för mycket problem. Krafterna börjar sina men det gällde nu att titta någon stans att sova på. Att till rimliga priser både få en bra plats för oss själva och för motorcyklarna visade sig inte vara helt lätt. Efter att de normala krafterna tagit slut så låg vi nere på reserven. Med lite flyt så hittar vi ett riktigt bra ställe innan bränslet tog helt slut. Vi blev helt nöjda och senare på kvällen så hittar vi en restaurang som var väldigt mysig, det blev mycket god mat och några öl innan det var dags att sova. Den belöningen gick inte av för hackor…
1 kommentar:
Mycket äventyr, som vanligt. Spännande att läsa. Skriv gärna lite om vad du sysslar med nu med, veckorna utan allt för mycket motorcykelkörande!
Skicka en kommentar