torsdag 16 september 2010

Allt måste fungera

Vi är verkligen beroende av att allt fungerar, minsta lilla avvikelse får stora konsekvenser. När Rolf kollar sin motorcykel, efter att ha kommit tillbaka från Sverige med ett paket på 34 kg, så är batteriet nästan helt dött. Han tar upp batteriet för att ladda det men batteriet ser ut som en ballong.

Det fanns en återförsäljare för Yamaha, vi tar en promenad och efter mycket om och men så kommer vi fram. Det var en stor och fin anläggning och man sålde Yamaha men självklart så fanns inte vårt batteri på lager. Det fanns två leveranstidsalternativ, en månad alt. sex månader. Vi frågar om det finns något annat ställe där de har mc-batterier och vi blev rekommenderar en affär mitt i centrala stan. Vi tar taxi dit och givetvis så vet chauffören inte var det är. I var och varannan korsning så hoppar han ut ur bilen för att fråga efter vägen och det slutar med att vi med kartan i hand pekar hur han skall köra.

Det var en stor skillnad på affär i förhållande till Yamaha men de rekommenderade i alla fall affären tänkte vi. Givetvis fanns inget batteri som passade och givetvis fanns massor med guider som visste hur man kunde få tag i batteri. Vi bestämmer oss för att tillsammans med en guide prova det tredje alternativet, marknaden. Detta var fascinerande, enorma mängder begagnade delar fanns av alla de sorter och folk sprang omkring kors och tvärs bärande på olika delar. Egentligen var inte fenomenet så märkligt men det var omfattningen som var speciell. Vi tar oss in i området och det kommer folk som undrar vad vi behöver och vi tar fram det gamla batteriet. 2-3 man sätter nu igång och börjar verkligen springa runt på olika platser och kommer gång efter gång tillbaka med ett batteri som inte passar. Efter någon timma ger vi upp och vi bestämmer oss för att köpa ett mindre batteri på Yamaha istället.

Vi hade planerat att byta drivpaket på en av motorcyklarna. Trots ganska bra verktyg så får vi inte loss bulten till framdrevet. Till slut ger vi upp, det var inte helt nödvändigt att byta drevet man det är givetvis en fördel att byta hela drivpaketet samtidigt. Övrig service går bra. Det tar en hel dag och vår ”vän” Peter (självutnämnd guide) sitter hela tiden och studerar vad vi gör, han räknade med att det skulle bli en del begagnade delar över. Då vi till slut är klara så säger vi att han kan få de gamla grejerna om han tar hand om spilloljan. Vi insåg för sent att det enda han gjorde med spilloljan var att hälla ut den i någon golvbrunn. Vår ”vän” var för första gången riktigt nöjd och han skulle nu till marknaden och göra ”bra affärer”.

1 kommentar:

Anonym sa...

Undrar just vad det är för verktyg ni har??? Och det där med spilloljan, fanns det ingen miljöstation ???
Har själv varit iväg och meckat lite idag, på killingholmen utanför billdal i en Hanse 545 enhyfsad segelbåt kolla in den på nätet om ni får långtråkigt, den skulle vi kunna ta på ditt nästa äventyr roffe!!!!!!!!
Tomas Öckerö